" Postaus kuvien kera siitä miten GNG ja GDW animessa piirtotyyli vaihtelee (koska eri piirtäjiä) ja sitten mielipiteitä animojen vaihtelevista tyyleistä, mikä on mielestäsi parhain tyyli kummassakin animessa ja mikä tyyli vähiten mieleesi? "
Eli toivepostausta vaihteeksi, tätä ehdotettiin lukijoiden viikossa.
Lukaiskaa myös Kiatsun teksti samaisesta aiheesta. Suosittelen myös vilkaisemaan tuon tekstin kommentit, sillä siellä on hyvää pohdintaa ja infoa siitä, miksi piirtotyyli vaihtelee.
__________________________________________
Mitä nyt itse animen läpi selatessani huomasin niin alku pysyy tyyliltään hyvin samanlaisena ensimmäiset viisi jaksoa. Tämän lisäksi olen pistänyt merkille muutamat jutut, jotka eivät pahemmin muutu koko sarjan aikana. Näitä ovat mm. taustat, ihmiset ja karhut, joka jättää jäljelle sen, että piirtotyylin vaihtelu näkyy kaikkein eniten koirissa. Toki voi olla mahdollista, että koen vain itse tämän asian näin, koska tarina pyörii kuitenkin suurimmaksi osaksi koirissa, jolloin itsekin kiinnitän niihin enemmän huomiota.
Ensimmäinen vaihdos tulee jaksossa kuusi, jossa eron huomaa kaikkein eniten Ginistä. Tyyliä voisi kai luonnehtia hieman realistisemmaksi. Turkki on varsinkin pään ja kaulan alueelta pörröisempää, kaula on paksumpi ja Ginillä on ahdistava, tyhjä katse, koska iiriksestä on tehty normaalia pienempi.
Kun villikoirat tavataan ensimmäisen kerran, nekin on kuvattu hivenen realistisemmin ja varsinkin Crossin kohdalla ero on melkoisen suuri myöhempään verrattuna. Mangaa ajatellen tämä on kuitenkin jollakin tavalla ymmärrettävä piirtotyyli, koska myös mangan alkupuolella useimmat hahmot oli piirretty realistisemmin, kun niitä näytettiin ensimmäistä kertaa.
Kuudennen jakson jälkeen palataan kuitenkin takaisin samankaltaiseen tyyliin ja animen vallitseva tyyli alkaa muotoutua. Tässä vaiheessa hahmojen päät ovat aika soikeita, jopa neliskanttisia, kun myöhemmin niistä alkaa tulla pyöreämpiä:
Tähän tapaan. Hahmojen pään pyöreyden lisäksi ne alkavat saamaan enemmän lihaksia. Tämä on ehkä omaan mieleeni eniten se GNG-animesta tuttu piirtotyyli.
Tulin näitä erilaisia tyylejä tarkastellessani siihen tulokseen, että yksi omista suosikeistani on ehdottomasti tämä tyyli, joka näkyy myös animen alussa. Näissä pörröposkissa on jotakin sellaista, mikä viehättää itseäni ja tyyli tuntuu sopivan yllättävän monille pystykorvaisille roduille~
Suosikista päästäänkin sitten inhokkityyliini, joka löytyy ehdottomasti jaksosta 17. Ottaen huomioon, että koko jakso on poistettu melkein kokonaisuudessaan suomidubista, oli tämän jakson näkeminen ensimmäistä kertaa aika järkyttävä kokemus. Koko jakso näytti ja näyttää edelleenkin jälkeenpäin lisätyltä, niin paljon se eroaa mielestäni muusta animen tasosta. Kun vertaa aikaisempiin jaksoihin, tästä jotenkin huokuu kirkkaus ja värikkyys. Hahmot ovat jotenkin hölmön näköisiä, liian erilaisia, pelkistettyjä ja suurin osa aikamoisia lihasmöykkyjä tai pallopäitä.
Tämän jälkeen hypätään kuitenkin aika pian takaisin vanhaan, tutumpaan tyyliin. Vaikka pidänkin tuosta pörröposkisesta tyylistä niin ehdottomin suosikkijaksoni on toiseksi viimeinen jakso, numero 20.
Tässä tyylissä on sitä jotain mitä en osaa pukea sanoiksi. Se on tunnelmaltaan synkkä, värimaailmaltaan hillitty ja jotenkin miellän sen itse hyvin karkeaksi. Tämä tyyli sopii viimeiseen taisteluun kuin nenä päähän ja siinä on tiettyä sotamaista fiilistä ja talven kylmyyttä ja armottomuutta. Omaksi harmikseni suosikkityylini esiintyy vain tässä yhdessä jaksossa, sillä viimeisimmässä jaksossa on jokin pieni ero, jonka takia se ei tunnu vain samalta. En tiedä varsinaisesti mistä se johtuu, mutta tyyli tuntuu hieman pehmeämmältä ja värit kirkkaamilta.
Toka vikan ja vikan jakson yksi ero on ainakin silmissä. Toiseksi viimeisen jakson silmät ovat isommat useimmilla koirilla, esim Johnin silmissä on aika iso ero. Viimeisessä jaksossa hahmot eivät näytä ehkä niin ilmeikkäiltä silmien muuttumisen vuoksi ja tosiaan värimaailma on hieman erilainen. Silmät vaikuttavat kokemukseen aika paljon ja tunnistin kyllä itsekin toiseksi viimeisen olevan yksi lemppareitani, kun taas viimeinen ei iske lainkaan samallalailla. Viimeinen jakso on "peruskauraa" kun edellisessä on "sitä jotain."
VastaaPoistaOlen kuullut todella paljon haukkumista tuosta kuudennessa jaksossa tapahtuvasta muutoksesta. Se ei ole Takahashimainen tyyli, koirilla on "tyhjä katse" ja niin edelleen. En vain itse voi sille mitään, mutta PIDÄN tuosta tyylistä. Se on mukavan erilainen, ei sitä samaa koko ajan, pidän siitä miten koirat on piirretty realistisemmin ja erityisesti Ginin pörröisyydestä. Karvaisen koiran kuuluu ollakin karvainen. Ehkä koirat ovat jotenkin sieluttoman oloisia, mutta noissa jaksoissa puhetta ei vielä esiinny (muistaakseni) koirien välillä, joten koiramaisuus on mielestäni vain hyvä asia. Tietysti mielipiteitä on monia, mutta olin positiivisesti yllättynyt, ettet ollut luokitellut ko. jaksoa suurimmaksi inhokiksesi, se kun tuntuu olevan aika monelle se kaikkein hirvein. :D Itse en voi kuin tykätä tuosta piirtotyylistä, Hopeanuolimaista piirtotyyliä saadaan kyllä aivan tarpeeksi animen aikana joten pieni erilaisuus on minusta mukava lisä. Tietysti tasalaatuinen anime olisi kaikkein parhain vaihtoehto, mutta nyt kun tyyli kerran vaihtelee näinkin paljon, en pane pahakseni selkeästi joukosta erottuvaa jaksoa.
Tällaiset postaukset ovat mukavaa luettavaa, varsinkin kuvien kanssa. Myös Kiatsun postaus oli mukava nähdä. Vaikka animen voi katsoa aina halutessaan uudestaan niin harvoin sitä tulee vertailtua jaksoja keskenään, tällaiset koosteet ovat aina mielenkiintoisia ja ajatuksia herättäviä.
Taidat olla oikeassa, silmissä on aika paljon eroa, kun nyt rupesin vertailemaan Johnin silmiä noissa kahdessa vikassa jaksossa. Jotenkin jaksoista huokuu hyvin erilainen tunnelma, vaikka molemmissa on käynnissä sama tapahtuma.
PoistaKuudennen jakson tyyli on mielenkiintoinen, en itse koe inhoavani sitä, mutta se erottuu joukosta sen verran radikaalisti, että se pistää silmään, koska itse tykkään, että animen piirtotyyli ei vaihtele noin paljoa sarjan aikana. Mikäli koko anime olisi toteutettu tuolla tyylillä olisi siihen varmaankin suhtauduttu vähän eri tavalla, mutta se olisi silti jakanut mielipiteitä.
Näinhän se on, kiitos pitkästä kommentistasi! Mukavaa lukea myös muiden mielipiteitä. ^^
Oletko tietoinen, onko kukaan koskaan ottanut selvää, kuka on ohjannut minkäkin GNG jakson? Kaverini, joka katsoo paljon animea, sanoi huomanneensa ainakin joidenkin sarjojen kohdalla, että animaation tyylin ja tason voi päätellä siitä, kuka ohjaajatiimistä on kulloinkin ohjaksissa. Olisi hauska tietää, vaihtuuko GNG:ssäkin tyyli samalla, kun ohjaaja vaihtuu.
VastaaPoistaItse olen myös huomannut, että ns. "paras" tiimi laitetaan työstämään tärkeitä jaksoja, esim. juuri niitä viimeisiä. Tokavikassa näyttäisi omaan silmääni olevan melko vähän monimutkaista animaatiota - koirat lähinnä vain lentelee sinne tänne karhujen iskuista ja suuri osa juoksukohtauksista on kierrätettyjä -, kun taas viimeisessä on paljon uniikkia materiaalia ja haastavampia liikeratoja. Voi olla, ettei tokavikan jakson tiimi olisi kyennyt yhtä vaativaan suoritukseen kuin viimeisen jakson tiimi.
Ja olen muuten ihan samaa mieltä tuosta jaksosta 17. Se on... niin huono. Hahmot näyttävät kamalilta. Ja sitten sen pitää vielä olla se ainoa jakso, jossa Hakuro on kunnolla esillä. :|
En ole itse ainakaan tuosta tietoinen enkä tiedä lukeeko siitä mitään esimerkiksi sitten animen lopputeksteissä? Olisi kyllä hauskaa tietää kuinka monta ohjaajaa sarjaa on ollut tekemässä ja mitä jaksoja kukakin.
PoistaInnostuinkin tässä tekemään vähän omatoimista kaivelua ja ainakin IMDB:stä löytyisi listattuna viisi ohjaajaa GNG:lle, joista Tomoharu Katsumata on ilmeisesti ollut pääjehu. Lisäksi nuo eniten tyyliltään silmäänpistävät jaksot, 6 ja 14, näyttäisivät olevan saman ohjaajan, Kazunori Tanabashin, käsialaa. (Hän on ilmeisesti myös ohjannut jakson 2, mutta sen tyylistä on paha sanoa, koska koirilla on aika pieni osa vielä siinä vaiheessa. Johnissa on kyllä jotain samaa näköä kuin kutosessa...)
PoistaMuita jaksoja en juuri osaakaan sitten yhdistää tyyliin, ilman, että katsoisin ne uudestaan läpi, mutta jos kiinnostaa, niin täältä löytyy GNG:n tuotantotiimi IMDB:n mukaan:
http://www.imdb.com/title/tt0362344/fullcredits?ref_=ttco_sa_1
Ohjaajien omilta sivuilta taas löytyy lista jaksoista, jotka he ovat ohjanneet.
(Se onkin sitten eri asia, kuinka paikkansapitävää tuo tieto on, mutta olen siinä uskossa, että IMDB on ihan luotettava lähde. Kai?)
Ah, kiitos!
Poista"Omaksi harmikseni suosikkityylini esiintyy vain tässä yhdessä jaksossa"
VastaaPoistaVäärin. Jaksossa 20 toiminut animaatio-ohjaaja on tehnyt kaiken kaikkiaan kolme jaksoa (oman näkemykseni mukaan): Kai-koirien debyytin, Mutsun valtiaiden taistelun ja mainitsemasi tokavikan jakson. Ensimmäisellä kerralla Ginin pärstä on piirretty eri tavalla, mutta kaksi muuta on hyvin selvästi samalta henkilöltä. Tämä tyyli on myös omasta mielestäni sarjan paras, sillä se piirtää Takahashin koirat hyvin omalla tavallaan toimivasti, mikä ei kaikilta tunnu onnistuvan (katseeni osoittaa mm. ensimmäisen suuren taistelun jakson animoineeseen animaatio-ohjaajaan). Tämän tyylin jaksot käyttävät myös hahmojen värityksessä enemmän murrettuja sävyjä, jotka sopivat näin "synkkään" ja luontoon sijoittuvaan sarjaan kuin nenä päähän.
Viimeisen jakson tehnyt animaatio-ohjaaja on myös vastuussa Benizakura-jaksosta. Tämä tyyli on mukauttanut itseensä eniten Takahashin tyyliä, ainakin tavassa piirtää koirien päät.
~Yamashita
Nyt, kun mainitsit niin huomaan kyllä yhteyden noihin mainitsemiisi jaksoihin. Jotenkin niitä ei vain osaa yhdistää samaan tyyliin, kun jaksot on ripoteltu eri puolelle sarjaa.
PoistaMuistan ikuisesti tuon jakso kutosen tyylivaihdoksen, katsoin jaksoja ensimmäistä kertaa pienenä. Ajattelin että hä .. tällaiseksikö se nyt sitten muuttui, ja olin ihan ahdistunut kun kaikki näytti niin erilaiselta - ja huonolta. : D ja muistan miten oma isäni jonka kanssa jaksoja ekoja kertoja katsoin, joka ei piirtämisestä mitään tiennyt, ei kyennyt huomaamaan eroa ollenkaan ja se vain lisäsi ahdistustani. :D
VastaaPoista