lauantai 7. joulukuuta 2019

Ginga-kuvapohjien tekeminen

Alkuselostus
Töiden kopioiminen ja päälle piirtäminen on asia, joka jakaa mielipiteitä. Ymmärrän, että kaikki eivät tätä hyvällä katso enkä itsekään varsinaisesti pidä siitä, että töitäni piirretään läpi ja väitetään niitä sitten omaksi antamatta minkäänlaisia krediittejä alkuperäiselle tekijälle.

Ginga ja oikeastaan kaikki muutkin anime, manga, Disney ym. kuvapohjat ovat tästä huolimatta hyvin yleisiä. On erittäin totta, että alkuperäiset kuvien tekijänoikeudet kuuluvat tuotantoyhtiöille ja alkuperäisille artisteille, mutta näiden kuvapohjien käyttötarkoitus on pääsääntöisesti tehdä omia hahmoja ja designeja sarjaan, josta pitää. Kaupallista käyttöä, olipa kyseessä mikä tahansa kopiointi, ei katsota hyvällä, mutta kun nämä hahmot ja designit päätyvät pääsääntöisesti vain omaan käyttöön ja niistä annetaan täydet kreditit alkuperäisille tekijöille, mielestäni se on huomattavasti pienempi paha. Kuvapohjat ovat myös käteviä, jos hahmon designin haluaa suunnitella ilman, että kokee omaavansa tarvittavia piirtotaitoja siihen tai jos intoa tehdä näitä designeja löytyy adoptoitaviksi asti.

Monet artistit tarjoavatkin esimerkiksi Deviantartin puolella ihan vapaasti käytettäviä kuvapohjia, jotta näiden artistien fanit voivat käyttää ihailemansa artistin - tai miksei vaikka vain juuri siihen inspiraatioon sopivaa kuvapohjaa - oman luovuutensa kehittämiseen ja hahmodesigneihin. Eli jos anime/manga yms. vastaavat kopiopohjat eivät ole sinun juttusi, tarjolla on netissä hurjasti aivan originaaleja ja vapaasti käytettäviä pohjia. Gingassa, kuten muidenkin tiettyjen sarjojen kuvapohjissa, on kuitenkin erittäin isossa osassa se alkuperäinen tyyli, jolla hahmon tunnistaa Ginga-hahmoksi kauempaakin.

Eli pähkinänkuoressa:
Alkuperäinen taide kuuluu Yoshihiro Takahashille. Tämä ohjeistus on vain ja ainoastaan huvikäyttöön sekä tarjoaa yleishyödyllisiä vinkkejä kuvapohjien tekemiseen. Tätä kuvapohjaa, kuten muitakaan tekemiäni Ginga-kuvapohjia, ei tule koskaan käyttää kaupallisesti.


Itse asiaan: miten teen Ginga-kuvapohjia?

Käytän ohjeistuksessani piirto-ohjelmia Paint Tool SAI ja GIMP, mutta mikä tahansa kuvankäsittelyohjelma, joka tukee tasojen eli layerien luomista, on riittävä. 

Gimpiä suosittelen, jos tarvitset kuvapohjastasi myös Paint-ystävällisen, mutta mikä tahansa, joka omaa samat ominaisuudet sopii oikein hyvin tähän käyttötarkoitukseen. Gimp olisi todennäköisesti täysin riittävä ohjelma koko kuvapohjan tekoon, mutta olen itse tottunut käyttämään SAI:ta muun piirtämisen ohella. Gimp on ilmainen ohjelma, joka löytyy suomeksi:http://www.gimp-suomi.org/ladattavaa.php


Näet ohjeistuksen kuvat isompina klikkaamalla niitä!



Vaihe 1: Useimmat kuvat saattavat olla kooltaan hyvin pieniä, eikä niiden suurentaminen ole haitaksi, jos haluaa kuvapohjan olevan kooltaan sopiva ja laadultaan hyvä. Vaikka alkuperäinen kuva menisi hieman suttuiseksi ja sumeaksi tämän johdosta, riittää, että hahmon ääriviivat pysyvät edes suhteellisen selkeänä.


Vaihe 2: En voi tarpeeksi painottaa, miten tärkeää on heti aluksi tallentaa projekti sellaiseen muotoon, jota voi tarvittaessa muokata! PSD on hyvä muoto, jota useat ohjelmat tukevat, mutta mikä tahansa ohjelman omakin tiedostomuoto on tähän oikein käypä. Muista myös tallennella välillä, harmittaa huomattavasti vähemmän, jos ohjelma tai kone sattuu kaatumaan.


Vaihe 3: Laske alkuperäisen kuvan läpinäkyvyyttä niin, että ääriviivat jäävät kuitenkin suhteellisen selkeäksi (itselläni esimerkissä 50%), mutta jäävät selkeästi haaleammiksi kuin sinun tekemäsi jälki. Tämä helpottaa itselleni hahmottamaan huomattavasti piirtämistä. Luo toinen taso, jota käytät piirtämiseen ja säilytä alkuperäinen kuva toisella tasolla.


Vaihe 4: Olen käynyt tässä läpi haluamani ääriviivat, jättänyt pois tarpeettomia kuten ruhjeita ja hikipisaran. 


Vaihe 5: Kun piilotat tason, jossa alkuperäinen kuva on, sinulle jää pelkät ääriviivat.




Huom! Alkuperäisissä mangakuvissa ääriviivat eivät aina ole täysin yhtenäisiä. Helpotat huomattavasti kuvan värittämistä, jos piirrät vähintään kaikista uloimman reunan täysin yhtenäiseksi.


Voit ohittaa tämän vaiheen, mikäli käytössäsi on piirtopöytä tms. piirtoväline, jossa on paineentunnistus. Tämä vaihe soveltuu niille, joilla ei ole tälläistä mahdollisuutta / piirtävät esimerkiksi ihan vain hiirellä.

Vaihe 6: Ääriviivojen siistiminen pyyhekumilla saa lopputuloksen näyttämään huolitellummalta. Siistimättömät linjat näyttävät omaan silmääni tönköiltä, mutta tämä on puhtaasti mielipidekysymys. Oikealla näet siistityn ja vasemmalla siistimättömän ääriviivan.

Rinnakkain siistimätön ja siistitty kuvapohja.


Vinkki! Voit tarkistaa kuvapohjasi läpinäkyvyyden lisäämällä tason alle tummemman sävyn. Näin huomaat helposti, jos olet esimerkiksi käyttänyt vahingossa valkoista väriä linjojen siistimiseen kumin sijaan tai muita seikkoja, jotka voivat hankaloittaa kuvan värittämistä.


Vaihe 7: Käytä AINA kuvapohjien tallentamiseen mielellään PNG-muotoa parhaan laadun takaamiseksi. Useimmat PNG-tiedostomuodot säilyttävät automaattisesti läpinäkyvän taustan, mutta esimerkiksi SAI tarjoaa tässä vaiheessa kaksi vaihtoehtoa, joista alempi säilyttää läpinäkyvyyden.

Yrititkö värittää kuvaa Paintilla, mutta viivojen reunoille jää valkoista? 
Tehdäänpä kuvapohjasta vielä Paint-ystävällinen versio!


Vaihe 8: Tässä vaiheessa siirryn itse Gimpiin. Kuvan muuttamiseen Paint-ystävälliseksi on olennaista, että kuvassa on valkoinen tausta, sillä muuten tämä muutos ei toimi. Voit esimerkiksi tallentaa kuvapohjasta kopion, johon on lisätty valkoinen tausta, jos haluat säilyttää myös version, joka on kokonaan läpinäkyvä. Valitse Värit-kohdasta "Kynnysarvo" ja liikuta siinä olevaa palkkia, kunnes ääriviivat näyttävät mielestäsi tarpeeksi hyviltä eivätkä ole liian paksuja tai ohuita. Tämä asetus tekee ääriviivoista rosoisempia, mutta mahdollistaa kuvan värittämisen Paintilla.

Rinnakkain muokattu ja muokkaamaton versio.

Vaihe 9: Tallenna kuva jälleen PNG-muotoon. Nyt pääset värittämään kuvaa myös Paintissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttien tarkistus päällä spämmiviestien vuoksi.